نحوه ی تاثیر ویتامین D در کاهش التهاب ناشی از سلول های ایمنی شناسایی شد

18 نوامبر 2021- در مطالعه ای که به طور مشترک توسط دانشگاه پوردو و مؤسسه ی ملی بهداشت منتشر شد، دانشمندان بینشی در مورد نحوه ی عملکرد ویتامین D در کاهش التهاب ناشی از سلول‌های ایمنی که ممکن است با پاسخ‌ها در طول COVID-19 شدید مرتبط باشد، به دست آوردند.

دکتر مجید کاظمیان، استادیار دپارتمان‌های علوم کامپیوتر و بیوشیمی در دانشگاه پردو، به همراه دکتر بهداد افضلی، رئیس بخش تنظیم ایمنی مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی در مؤسسه ملی بهداشت، نویسندگان اصلی این مطالعه ی مشارکتی بودند.

دکتر کاظمیان گفت: ما مکانیسمی را شناسایی نمودیم که با آن ویتامین D التهاب ناشی از سلول هایT را کاهش می دهد. سلول هایT ، سلولهای مهمی در سیستم ایمنی هستند و به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی به ویروس ایجاد کننده ی COVID-19 نقش دارند. قبل از اینکه بتوان آن را به عنوان یک گزینه درمانی پذیرفت، انجام تحقیقات بیشتر، به ویژه آزمایشات بالینی، ضروری است. منظور ما استفاده از ویتامینD معمولی که در داروخانه ها یافت می شود، نیست. تاکید بر این نکته ضروری است که هیچ کس نباید بیش از دوزهای توصیه شده ی ویتامین D برای پیشگیری یا مبارزه با عفونت کووید، مصرف کند.

مطالعات قبلی توانایی ویتامینD را در کاهش التهاب ناشی از سلول‌های T نشان داده‌اند. سلول های ملتهب در ریه، مشخصه شدیدترین و خطرناک ترین موارد COVID-19 است. اما به همان اندازه که درک اثربخشی یک دارو مهم است، درک چگونگی و چرایی آن نیز مهم است. این تحقیق هم برای به حداکثر رساندن فواید و هم به حداقل رساندن مضرات مصرف ویتامین D و هموار کردن راه برای درمان‌های آینده مهم است.اگر دانشمندان بفهمند که ویتامین D چگونه با التهاب مبارزه می کند، آنها بیشتر نحوه عملکرد آن و بیماری های مرتبط با آن را درک می کنند و راه برای تولید داروهای جدید و حتی موثرتر هموار می شود.

کاظمیان و تیمش با مطالعه ی چگونگی تأثیر ویروس ها بر سلول های ریه در مطالعه ی قبلی شروع کردند. محققان با درک اینکه ویروس ها می توانند یک مسیر بیوشیمیایی به نام سیستم کمپلمان ایمنی را تحریک کنند، شروع به جستجوی راه هایی برای مختل کردن این مسیر و بهبود التهاب بعدی کردند.

این تیم تک تک سلول های ریه ی هشت فرد مبتلا به کووید را مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار دادند. چیزی که تنها به دلیل تجربه ی دکتر کاظمیان با توالی یابی ژن و داده کاوی امکان پذیر شد. آنها دریافتند که در سلول‌های ریه ی افراد مبتلا به کووید، بخشی از پاسخ ایمنی در حال افزایش است و التهاب ریه را تشدید می‌کند.

دکتر کاظمیان گفت: در عفونت های طبیعی، سلول هایTh1 ، که زیرمجموعه ای از سلول هایT هستند، مرحله پیش التهابی را پیش می برند. مرحله پیش التهابی عفونت را پاک می کند، و سپس سیستم خاموش می شود و به فاز ضد التهابی می رود. ویتامین D به سرعت بخشیدن به این انتقال از مرحله پیش التهابی به فاز ضد التهابی سلول هایT کمک می کند. ما کاملا مطمئن نیستیم، اما فرضیه ی ما این است که این ویتامین به طور بالقوه می‌تواند به بیماران مبتلا به التهاب شدید ناشی از سلول‌هایTh1 ، کمک کند.

به نظر می رسد در بیماران مبتلا به COVID-19، فاز پیش التهابی سلول های Th1 خاموش نمی شود، احتمالاً به این دلیل که بیماران ویتامین D کافی را در بدن خود ندارند یا به این دلیل که چیزی در مورد پاسخ سلول به ویتامین D غیرطبیعی عمل می کند. در این صورت، محققان معتقدند که افزودن ویتامین D به درمان‌های موجود به صورت یک متابولیت بسیار غلیظ داخل وریدی ممکن است به بهبودی افراد از عفونت‌های کووید کمک بیشتری کند، اگرچه آنها این نظریه را هنوز آزمایش نکرده‌اند.

دکتر کاظمیان گفت: ما دریافتیم که شکل خاصی از ویتامینD ،- نه شکلی که می‌توانید در داروخانه تهیه کنید - پتانسیل کاهش التهاب در لوله ی آزمایش را دارد و متوجه شدیم که چگونه و چرا این کار را انجام می‌دهد. با این حال، درک این نکته مهم است که ما هنوز یک مطالعه بالینی انجام نداده‌ایم و نتایج آزمایشات ما در آزمایشگاه باید در آزمایشات بالینی روی بیماران واقعی، تایید شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20211118/Study-reveals-mechanism-by-which-vitamin-D-reduces-inflammation-caused-by-immune-cells.aspx